Start jouw eigen online coaching business

De 5 makkelijke stappen naar jouw eigen online onderneming

Er zijn verschillende redenen om als online coach jouw eigen business te starten. Zo kan het je gevoel van vrijheid vergroten (werken waar en wanneer je wilt overal ter wereld), de vrijheid om zelf te bepalen met wie je werkt en de mogelijkheid om jouw eigen geld te verdienen (in plaats van een vergoeding te krijgen van een baas). And last but not least: het is een fantastische manier om jouw kennis en expertise in te zetten om een ander te kunnen helpen.

 

Nu is weten dat je graag als coach aan de slag gaat één ding, maar weten hoe, of waar te beginnen is weer een totaal ander ding! En aangezien er meerdere wegen naar Rome leiden, heb ik 5 simpele stappen verzameld die jou gaan helpen bij het starten van jouw eigen online coaching business.

 

Let’s dive in!

De 5 makkelijke stappen naar jouw eigen online coaching bedrijf

Stap 1: Helderheid

De valkuil van de meeste startende coaches is dat we iedereen overal mee willen helpen (believe me I’ve been there and done that). Vaak zorgt dat ervoor dat we niemand helpen, omdat het niet duidelijk is wat jouw meerwaarde voor een ander kan zijn. En iemand die niet snapt wat je doet kan niet voor jou kiezen. Neem daarom goed de tijd om vast te stellen wie je wilt helpen en waarmee. Wil je bijvoorbeeld mensen helpen om af te vallen en betere keuzes te maken met hun voeding, of wil je hen helpen om fitter te worden? Misschien richt jij je wel op relaties, of scheidingen, of juist iets totaal anders. Er zijn tal van areas van expertise waar jij anderen in van dienst kunt zijn met jouw coaching skills. Op het moment dat jij dat helder hebt wordt jouw leven als online coach een stuk gemakkelijker. Want met jouw marketing kun je je direct richten op de mensen die zich aangetrokken zullen voelen tot wat jij te zeggen hebt.

Stap 2: Zichtbaarheid

Nu je helder hebt wat je te bieden hebt en tot wie jij je richt is het tijd om de mensen te laten weten dat jij bestaat en dat je als coach beschikbaar bent. Het is dus tijd om zichtbaar te worden voor je publiek. Zichtbaarheid kun je op verschillende manieren vergaren. Eén van de makkelijkste manieren om te beginnen met jouw zichtbaarheid is via social media. Er zijn tal van platforms waar jij een (business) account aan kunt maken en content (berichten) kunt plaatsen dat gericht is op de mensen die jij wilt helpen. En het mooie aan social media is dat de meeste platformen gratis te gebruiken zijn. Kies daarom het platform dat het beste bij je past, jou het meeste aanspreekt en waar je met plezier gebruik van maakt. En start ook echt met het bouwen van jouw social presence (zoals dat heel sjiek gezegd wordt) op één platform waar je regelmatig te vinden bent. Jouw publiek moet jou leren kennen en een connectie met jou gaan voelen en dat lukt wanneer jij (regelmatig) zichtbaar voor hen bent.

 

Stap 3: Jouw e-mail lijst

De volgende stap in het proces is het bouwen aan jouw eigen e-mail lijst. Want hoewel je via social media een mooie online presence en zichtbaarheid bouwt is het ook zaak dat je buiten social media om met jouw publiek kunt communiceren. Dit is zo belangrijk omdat jouw social media account nooit 100% van jou is. Als één van die platformen vandaag besluit ermee op te houden dan ben jij al jouw volgers in één klap kwijt en kun je niet meer met hen communiceren. Wat je wel kunt doen is die volgers om hun e-mail adres vragen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Eén van de meest voorkomende manieren voor online coaches is het maken van een weggever (een freebie). Door gratis iets van waarde weg te geven aan jouw mensen kun je hen in ruil daarvoor om hun e-mail adres vragen. Enkele voorbeelden van freebies zijn het hosten van een webinar, het verzorgen van een nieuwsbrief, of het schrijven van een e-boek.


Stap 4: Jouw aanbod

Nu de mensen op verschillende manieren kennis hebben gemaakt met jouw gratis content (via o.a. social media en bijvoorbeeld jouw weggever) is het heel aannemelijk dat mensen meer van jou willen. En dat is waar jouw betaald aanbod in het spel komt. Wat is het product, of de dienst die men tegen betaling bij jou af kan nemen? Hoe ga jij de mensen tegen betaling verder helpen met hun probleem? Creëer jouw aanbod en laat de kassa rinkelen! Merk je dat je wat weerstand voelt op betaald krijgen voor jouw werk? Vraag jezelf dan serieus af waar die weerstand vandaan komt. Het kan zijn dat je bepaalde (onderliggende) geld blokkades hebt waar je mee aan de slag kan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het fijner vindt om anderen hobbymatig te helpen, gratis en voor niks. Daar is absoluut niks mis  mee. Wil je echter jouw eigen online coaching business? Dan zul je echt geld moeten vragen voor jouw dienst en/of product. 

 

Stap 5: Verkopen

Eén van de grootste misvattingen bij startende online coaches is dat potentiële klanten als vanzelf op je pad komen: ik maak een website, ik start een social media account en de klanten komen vanzelf. Dit is helaas niet het geval. Online coachen is dan ook geen “get rich quick scheme”. Door de vorige stappen gevolgd te hebben is jouw publiek al vertrouwd geraakt met wie je bent en waar je hen bij kunt helpen. De laatste stap in het starten met je online coaching business is dan ook het verkopen van jouw producten en/of diensten. Verkopen kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor het voeren van sales gesprekken, het plaatsen van advertenties, of verkopen via live video’s op social media. Welke methode je ook kiest, zorg ervoor dat het bij je past, zodat je het met plezier kunt doen. Want ondernemen draait ook om het hebben van fun en geld verdienen is een vorm van fun, maar dan zul je wel moeten verkopen!

 

Samenvattend zijn dit de 5 simpele stappen om jouw eigen online coaching business te starten:

  1. Helderheid
  2. Zichtbaarheid
  3. Jouw e-mail lijst
  4. Jouw aanbod
  5. Verkopen

Op jouw succes!

 

Liefs,

Mendy

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.